Відверто про щастя
Година спілкування для старшокласників.
Мета: допомогти учням зрозуміти складну філософську категорію «щастя», навчити бути щасливими; виховувати людяність, працьовитість.
Обладнання: картки з запитаннями,презентація, плакати, пісня групи «Щастя» – «Сніг», пісня у виконанні Іво Бобула «Все золото світу», музичний супровід (інструментальні композиції), книга Джона Павела "Твоє щастя залежить від тебе", прислів’я та приказки про щастя.
Епіграф : " Щастя – це трикутник, а в нім три сторони: віра, надія, любов".
Богдан Антонич
Хід
Вчитель. Послухайте пісню, що стосується нашої години спілкування.
(Звучить пісня у виконанні Іво Бобула «Все золото світу»).
Сьогодні ми поговоримо на тему: «Відверто про щастя». Чому саме така тема? Насамперед тому, що, мабуть, немає такої людини серед нас, яка б не хотіла бути щасливою. Але не всі знають, як цього досягти. Тож спробуємо з’ясувати, що таке щастя, висловимо свої думки, а також дізнаємося, що потрібно для того, аби стати щасливим.
Зараз ми розуміємо щастя переважно, як внутрішній стан душі, радість, велике задоволення. В нашому головному мозку виробляються ендорфіни – "гормони щастя". Ендорфіни з'єднуються з опіатними рецепторами в нашому організмі і полегшують проведення нервового імпульсу, який "біжить" в "центр задоволення". Збудження нервового центру дає нам відчуття легкості, радості і бадьорості. Допитливі учені, що займалися дослідженням "гормонів щастя " в 70-их роках, покладали величезні надії на їх штучні аналоги. Але всі досліди виявилися невдалими: річ у тому, що звикання до цих речовин виникало набагато швидше, ніж, наприклад, до героїну. Тому небезпечні дослідження були припинені. Проте наука визнає набагато більш нешкідливі способи "ощасливлення" людства. Всі вони ґрунтуються не на введення ендорфінів ззовні, а на посиленні їх синтезу в нашому організмі. Найпростішим способом підвищення концентрації ендорфінів - поїдання шоколаду. Шоколад – відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій і підтримують тонус організму. За даними істориків, видана заміж за Людовика XIII, дочка іспанського короля Ганна Австрійська використовувала привезений з батьківщини шоколад, як рятівний засіб від самотності і ностальгії.
Давайте почнемо нашу годину спілкування із збільшення "гормонів щастя " в нашому організмі – з’їмо шоколадну цукерку.
Пригадаємо українські народні прислів'я та приказки про щастя :
Щастя без розуму — торбина дірява.
Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.
На чуже щастя не впасти.
Кому щастя, тому й доля.
Кому щастя, тому і півень несеться.
На щастя всяке, май серце однаке.
Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.
Вчитель. "Година вам щаслива! Щоб ви бачили сонце, світ і діти перед собою!”
Такі побажання, так само, як звичні побажання щастя й здоров’я, виконують магічну функцію: сказані слова мають реалізуватися. Звичайно, давні ритуали в сучасному житті, особливо міському, втратили свою цілісність, але навіть те, що залишилося, і , передусім, словесні формули-побажання, зберігають свою основну функцію – сприяти ладові проти безладдя, гармонії та щастю в усіх розуміннях проти хаосу та розпаду.
Поділимось на групи (по 7-8 учнів). Кожна група має виконати завдання: створити за 5 хв. на листку паперу модель щастя для:
1. однієї людини
2. сім’ї
3. учня
4. вчителя
Потім лідери представлять нам свої моделі.
Виступ лідерів груп.
А тепер обміняємося своїми проектами по колу (за годинниковою стрілкою). Далі група, яка отримала чужу модель, «руйнує» її, імітуючи негативні фактори, що підривають щастя. А тепер поверніть авторам зруйновану модель.
Запитання для обговорення:
─ Що ви відчували, коли руйнувалося ваше щастя?
─ Що ви відчували, коли руйнували чуже щастя?
─ Тепер спробуйте відновити зруйноване, а лідерів я попрошу зробити свій висновок щодо цього завдання.
В кожної людини своє поняття, що таке щастя, що потрібно для того, аби стати щасливим.
Більшість виділяють три складові щастя: багатство (гроші, достаток), здоров'я (своє або рідних) і кохання. (Перегляд презентації).
Зараз ми визначимо пріоритети серед учнів нашого класу. Вам потрібно визначитися, що для вашого щастя є на першому місці, що – на другому і третьому, та прикріпити різнокольорові листочки до відповідних малюнків на дошці.
Червоний листочок – перше місце, жовтий – друге, зелений – третє.
(Учні по черзі групами закріплюють на дошці свої папірці. Потім учитель вибирає учнів, які рахують листочки).
Вчитель. Пропоную вашій увазі книгу
«Твоє щастя залежить від тебе» Джона Павела.
Але якщо ми будемо думати, що щасливими нас роблять речі чи люди, то наші мрії стати щасливими так і залишатимуться нездійсненними. Бо щастя – це внутрішня робота, і залежить воно від нас самих. У цьому переконує автор книги, пропонуючи читачам 10 кроків, для того, аби стати щасливими.
Як ви думаєте, чому люди по-різному розуміють щастя?
( Щастя пов'язане з духовним світом людини. А скільки людей – стільки світів. Тож зрозуміло, що кожен витлумачуватиме щастя по-своєму. Для когось – це задоволення, втіха; для інших – добробут. Хтось щастя розуміє , як удачу, талан. Для когось – це радість.
Оскільки кожна людина живе своїм життям, то й відчуття втіхи в кожного своє. Саме тому рекомендації, як жити, щоб стати щассливим, є дуже умовними.)
Кожен з вас має право на своє уявлення про щастя, але я думаю ви переконалися у тому, що щастя не існує незалежно від нас, а передумови задоволення і щастя є у вас самих, у ваших зусиллях. Зрозумівши, що без власних зусиль ви не зможете досягти ні успіху, ні задоволення, ні щастя, ви зробите перший крок до здійснення своїх прагнень. Той, хто не зрозумів цього, все життя чекатиме хвилини, коли доля подарує щастя, замість того, щоб зосередити всі зусилля на досягненні мети і досягти її. Аналізуйте свої успіхи і невдачі, з’ясуйте, що вам вдалося , а що ні. Уникайте помилок в майбутньому. Частіше думайте як стати щасливим.
Філософ російської літератури Лев Толстой сказав: « В житті є тільки одне незаперечне щастя – жити для іншого».
А тепер давайте подумаємо над тим, хто може бути щасливим:
1. Той, хто любить людей, хто дбає про них.
2. Той, хто має мету і домагається її.
3. Хто вірить у щастя.
4. Хто займається улюбленою справою.
Щоб стати щасливими ми маємо:
1. Добре ставитись до інших, завжди бути готовим допомогти людині, яка потребує твого співчуття, поради або допомоги.
2. Будь-яку працю перетворювати на творчість.
3. Пам’ятати, що гроші важлива складова життя, але не головна..
4. Дарувати щастя людині, яку любиш і цінувати її щире ставлення до
тебе.
5. Постійно працювати над вдосконаленням власної особистості.
6. Сприймати життя оптимістично.
Вчитель. (Звучить пісня Стаса Наміна «Мы желаем счастья вам»).
Наш світ далекий від досконалості, але облагороджують його любов до ближнього, служіння добру і справедливості. І по- справжньому щасливі ті люди, для яких ці істини стали життєвою ціллю.
Я бажаю вам стати щасливими.
Джерела:
1. Відверта розмова про щастя: [виховна година] / А. Ванчицький // Виховнi години для сучасних дiтей. - К., 2008. - С. 60 - 65.
2. http://iteach.org.ua/vyhovna/77-godina-spilkuvannya-shhastya.html - Година спілкування &nb>sp;«Щастя». Виховний захід з використанням сервісів Веб 2.0
(А.Ю. Ванчицький )