Персональный сайт Чайковской
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 23
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Опис досвіду
учителя світової літератури
та російської  мови
Чайковської Ольги Борисівни

Істина, добро, краса… Віра, надія, любов… У цих двох тріадах споконвіку втілювалась ідея найвищих духовних цінностей людини – те, задля чого варто жити. Особистістю людина стає тоді, коли настає її ціннісна зрілість. Коли творчі сили спрямовані на служіння істині, добру, красі, народу і людству, коли міцною є віра, світлою – надія, незгасною – любов.
Перед сучасною освітою стоїть безліч завдань, які передбачають не просто забезпечення учнів якісними знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної до адекватної оцінки оточуючих подій, спроможної творчо вирішувати поставлені перед нею завдання. Безперечно, життя додає нових штрихів до сьогоднішніх ідеалів: ми знаходимося в постійній політичній круговерті, підпадаємо під вплив нових культурних утворень... Життя ж бо вимагає динамічної рівноваги між особистістю і навколишнім світом: якщо є інформація, її потрібно освоїти. Громадяни майбутнього інформаційного суспільства, для яких здатність до людських комунікацій, активне оволодіння науковою картиною світу, гнучка зміна своїх функцій у праці, відповідальна позиція і розвинена планетарна свідомість стануть початковою життєвою потребою, формуються уже сьогодні. Із сучасної школи зникла буденність. Кожного дня можна творити.
Поштовх до освоєння учнями нових істин можливий лише на засадах партнерства та нових підходів. Саме тому основною проблемною темою в контексті викладання світової  літератури в 5-11 класах я обрала: «Розвиток критичного мислення учнів  як засіб формування ключових компетентностей на уроках  світової  літератури».
Актуальність розкриття визначеної проблеми полягає в тому, щоб змінити практику своєї роботи,  сприяти активному навчанню школярів і розвитку в них критичного мислення, адже в ідеалі  прагну, щоб учні не просто запам'ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, вирішували, інтерпретували та дебатували за змістом.  Здатність до співпраці є найважливішою умовою критичного мислення, оскільки вона підтримує діалог, спільну мету і взаємне вивчення цінностей.
  «Яка користь від того, що ти багато знав, коли свої знання не міг застосувати до власних потреб?», - писав Ф. Петрарка. Ці слова відображають сутність і сучасного компетентнісного навчання. Серед різноманітних способів його реалізації я обрала той, що, на мою думку, є одним з найбільш оптимальних – розвиток критичного мислення. Точками перетину формування життєвих компетентностей і розвитку критичного мислення є науковість, емоційність, раціоналізм у методах і прийомах, діагностичність,  співтворчість. Учень знаходиться у середовищі інтелектуально-особистісного навчання, отримує досвід спілкування, співпраці і співтворчості, осмислює людські стосунки  і знаходить шлях вирішення проблеми.  Крім того, критичність мислення є одним із критеріїв толерантної особистості.
Тема актуальна, оскільки, як свідчать дослідження, значна кількість учнів недостатньо володіє такими логічними операціями, як аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, порівняння, що, безперечно, зашкоджує чинникам, які формують уміння розв’язувати практичні проблеми.
Тому моя мета – допомогти учням в оволодінні певними прийомами обробки інформації, у формуванні вмінь робити логічні висновки, приймати обґрунтовані рішення, розвивати відкритість до сприйняття думок інших, учити спілкуванню і співпраці. 
Мислення може бути критичним лише тоді, коли воно носить індивідуальний характер. Не обов’язково  має бути оригінальним: ми можемо прийняти ідею чи переконання іншої людини – критика, автора статті, як особисті.
  Знання створюють мотивацію,  без якої людина не може мислити критично. Що потрібно для того, щоб породити складну думку? Насамперед, переробити гору «сировини» - фактів, ідей, текстів, теорій і т. д. Будь - яка думка перевіряється і шліфується, коли нею діляться з іншими. Якщо сперечаємося, читаємо, обговорюємо, заперечуємо і обмінюємося думками,  то уточнюємо і поглиблюємо свою власну позицію. 
Оскільки урок за технологією розвитку критичного мислення має певну структуру, це спонукало мене на створення методичного та дидактичного забезпечення кожного з етапів і вибір найбільш ефективних методів і прийомів.
На етапі активізації з метою створення сприятливого психологічного клімату, психічного розвантаження учнів, активізації емоційності, розумової діяльності доцільними вважаю читання поетичних рядків, прослуховування музичних заставок, розв’язування кросвордів, а також інтелектуальні ігри, які розвивають логічне мислення, зорову пам'ять, уміння критично використовувати життєвий досвід відповідно до запропонованих комунікативних ситуацій: «Жеребкування», «Асоціативна розминка», «Дуель».
  Для формування внутрішньої мотивації до вивчення конкретної теми застосовую евристичні бесіди та вправи, мета яких – допомогти школярам усвідомити, де й яким чином здобуті знання можуть бути використані в подальшому вивченні  тем. Актуалізації опорних знань підпорядковую методичні прийоми : «Семантична карта» , «Тезаурус».   Це дає можливість розвивати такі вміння і навички критичного мислення, як гнучкість в адаптуванні до життєвих ситуацій, самостійність у прийнятті рішень.
  Першочерговою метою етапу уроку «Усвідомлення змісту» ставлю  розвиток  умінь   працювати  з інформацією,    виділяти    найсуттєвіше,    висувати    й обґрунтовувати    гіпотези    вирішення    проблеми,    робити    узагальнення, зіставляти  з аналогічними або альтернативними варіантами розв'язання, встановлювати закономірності, робити аргументовані висновки. Надаю перевагу таким методам і прийомам, як «Обери позицію», «Дискусія». 
Одним із головних завдань вважаю необхідність навчити учнів гнучкості мислення, сформувати відкритість до думок інших. А для цього більшість занять провожу як уроки , де істина постає у вигляді суперечки про істину, як діалог, можливо, навіть і без фінальної фрази, тобто підсумку.
В межах уроку є багато можливостей не просто надати учням можливість освоїти нові горизонти предмету, а й  демонструвати свої ідеї та оперувати отриманими знаннями в подальшому житті. Бути переконливими та впевненими в дискусії на будь - яку тему, мати власну оцінку на  подію, підкріплену реальними аргументами, формувати не лише читацьку активність, а й світоглядне переконання.  «На уроці, як і в житті, має бути все реальним - від почуттів до дій»  (М.Г.Бондаренко).
  Час не стоїть на місці. В ногу з часом повинен йти і педагог. Я переконана , що сучасний учитель  на своїх уроках повинен бути і актором, і художником, і творцем. Бути яскравою і привабливою особистістю, щоб у ній відчувалася сила волі і душі. Цьому вчать багато прочитаних книг, сотні пройдених доріг і велика кількість людей, яких я зустріла на своєму шляху, труднощі, які траплялись, але  вкотре, долаючи перешкоди,  ставала сильнішою. 
  Сучасні діти – це діти екранної інформації. Інформація екрану монітора, інтерактивної дошки, проектора, телевізора сприймається ними набагато краще, ніж книжна інформація. І це той важливий фактор, який  враховую при організації уроку. 
  Особливу увагу приділяю методу проектів, оскільки це інструмент, що створює унікальні передумови для розвитку ключових компетентностей (соціальних, полікультурних, інформаційних, комунікативних тощо), сприяє забезпеченню умов для розвитку індивідуальних здібностей дитини, учить аналізувати, систематизувати, узагальнювати. Активна позиція учня і реалізація принципу «Вчись діючи» є важливою характеристикою проектної роботи, а відповідно, і розвитку критичного мислення. У середніх класах практикую створення міні-проектів. Це твори-характеристики персонажів, інтерв’ю з героями, збірка сенканів. Учні старших класів здебільшого готують міні-підручники, проекти з мультимедійними презентаціями. Ці матеріали стають чудовою наочністю,  матеріалом для викладання предмета у наступні роки.
Продемонструвати свої знання, практичне застосування їх, усвідомити з критичної точки зору, що було зроблено, учні можуть під час заключної частини уроку – «Рефлексії». Використовую на цьому етапі картки самооцінки, тестування, виконання творчих завдань, створення сенканів, прийом «Незакінчені речення».
  За рахунок більш раціональної організації робочого часу у середньому на 30% збільшується насиченість уроку, тому що інформація готується заздалегідь з добротним дизайном, а на уроці вона може з’являтися в потрібний момент. Часто використовую комп’ютерні презентації. Це уроки з біографії письменників з багатим ілюстративним матеріалом, тести та ігри, що систематизують і узагальнюють пройдений матеріал. 
  Використання програми розробки презентації дозволяє перетворити завдання написання проектних робіт учнів у творчий процес, що передбачає велику аудиторію слухачів, післяпрезентаційне обговорення та визначення кращих робіт. Однією з таких програм є комп'ютерна програма Місrosoft Power Point, яка дозволяє використання текстового формату, звукових та відео файлів, анімаційного оформлення, різноманітних схем, таблиць тощо. Все це сприяє кращому розумінню презентованої інформації слухачами. Такі заняття сприяють підвищенню інтересу старшокласників до навчання, допомагають удосконалити їх аналітичні, мовні навички, розвивають творчу фантазію.
Крім того, важливо не забувати: уроки літератури – для вивчення саме літератури, і твір письменника не можуть замінити ніякі фільми чи відео кліпи. Мультимедійні технології виконують допоміжну функцію, щоб досягти більшого ефекту у сприйманні та розумінні літературного твору. Тому не перетворюю клас у кінозал чи дискотеку. Ретельно продумую місце, час, доцільність використання комп’ютерної інформації на уроці.  Тільки за такої умови можна  досягнути ефективності роботи, а уміння, набуті учнем у процесі роботи з мультимедіа, допоможуть в майбутньому стати успішним в будь-якій професійній діяльності. Я вважаю, що інформаційні технології є хорошим помічником учителю літератури поряд з іншими засобами навчання. Тому створила відео посібник для 5 кл. «Світова література ». Цей програмний засіб розроблений на допомогу учителям та  учням. Диск містить різноманітні матеріали, зокрема: відомості з теорії літератури, інформацію про життя і творчий шлях письменників, твори яких вивчаються, вікторини, тестові завдання, фабули творів, рекомендованих шкільною програмою.
Методичний посібник «Срібного століття» силует…» містить уроки світової літератури по темі «Срібне століття» російської поезії» в 11 класі, де використані нестандартні форми та методи діяльності. Матеріал посібника можна використовувати не лише на уроках , а й на факультативних заняттях, уроках позакласного читання, і як допоміжний матеріал для учнів.      
Матеріали фонохрестоматії використовую з метою познайомити з голосом і манерою виконання знаменитих письменників і акторів. Наприклад, при вивченні в 11 класі творчості В. Маяковського, Б Пастернака, Г. Аполлінера пропоную учням прослухати виконання власних творів самим поетом.
Розробила цикл уроків з розділу «Злет людського духу в літературі доби Відродження» у 8 кл. по темі «В. Шекспір – геніальний драматург і поет Відродження», згідно чинної Програми. Запропонована методична розробка уроків з теми складена з урахуванням особистісноорієнтованих педагогічних технологій навчання. На розгляд теми програмою пропонується 11 годин. В даній розробці тема висвітлюється  в 11 уроках, включаючи урок  позакласного читання, контролю якості знань та виховного заходу. Елементи інтерактивних технологій роблять кожний урок цікавим, дозволяють залучати до роботи максимальну кількість учнів. Уроки поєднують традиційні та сучасні методи і прийоми викладання літератури: використання проектних технологій,  робота в парах, групах, прийоми «Прес»,  «Займи позицію», «Гронування», «Мікрофон», «Продовжте речення», «Сенкан»,  тощо,  розвивають навички критичного мислення, вміння працювати в колективі, дослухатися до чужих думок, висловлювати власні, аргументувати їх.           В методичній розробці увага приділяється організації самостійної роботи учнів (робота з підручником, довідковою літературою), що дає можливість вести пошукову роботу, з обов’язковим оформленням цих самостійних  робіт. Уроки містять мультимедійні презентації.
При використанні будь-яких прийомів та технологій в процесі проведення уроків необхідно враховувати й вікові та психологічні особливості учнівського колективу. А ще  пам'ятати, що «найперше музика у слові": вчитель має сформувати в серцях дітей любов до слова, а зробити він це зможе лише за умови власного співжиття з поетичним словом. Захоплюватися (причому щиро!) музикою, поезією, художнім мистецтвом має учитель літератури, а потім його учні, напевно, також сформують читацькі і мистецькі смаки!
В роботі з учнями дуже важливо на кожному етапі використовувати методи і прийоми для фокусування уваги учнів і залучення їх до творчого пошуку та критичного мислення. 
При вивченні біографії письменника використовую рольові підходи, такі як «Інтерв'ю з О.Блоком», «Спілкування з Байроном», «Гість уроку – Мацуо Басьо», «Дебати Ф.Достоєвського та Л.Толстого», «Слідчий експеримент:    існування   В.   Шекспіра»,      «Кінорепортаж:   в  гостях   у
О. Пушкіна», «Творча галерея французьких письменників», «Презентація: життєпис А Ахматової » тощо.      
Поряд з цим постійний зв'язок тримається із українською літературою, музикою, живописом, художньою культурою, історією - це інтегровані уроки: значення символічного образу чуми в однойменному творі А.Камю та образу голоду в "Жовтому князі" В.Барки; міфологічна основа творів М.Коцюбинського "Тіні забутих предків" та К.Гамсуна "Пан"; таємничий образ незнайомки в поезії О.Блока та картині О.Крамського; значення сонати Бетховена в оповіданні О.Купріна "Гранатовий браслет"; „Жіноче питання" в творчості Ольги Кобилянської „Людина" та Гі де Мопассана „Перший сніг"
На уроках велику увагу приділяю розвитку комунікативних навичок, які розкриваються через усні твори - роздуми, дебати, виступи-промови на захист природи, захист улюбленого героя, виступ від імені героя, рольові ігри, в яких доводиться виступати  учням в ролі письменника, героїв, як позитивних, так і негативних...
Прийоми, які забезпечують зосередження уваги на ключових моментах у тексті, чи в творчості: читання в парах (для узагальнення матеріалу про новаторський характер творчості Ш.Бодлера), твір - п'ятихвилинка (письмова рефлексія "Чому людина є носієм смерті?" в межах творчості А.Камю), спрямоване читання (обдумування поеми А.Ахматової "Реквієм"), переконуючий лист ("Лист на підтримку Є.Онєгіна"), «Сократівське опитування»  (при  визначенні   проблеми  в  творі  Г. Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."
Метод «Припущення на основі запропонованих слів»: учитель демонструє ілюстрації, з яких учні формулюють власну історію.
Опера Ш.Гуно "Фауст" допомагає глибше сприйняти художній твір, активізує інтерес учнів до теми.
При вивченні поезії Пушкіна, Лермонтова, Тютчева, Фета, Єсеніна звертаюсь до музичних творів, написаних на вірші поетів, щоб підкреслити музичність, особливу ритмомелодику віршів. Композитори так часто звертались до творчості цих поетів завдяки особливій ліричності, мелодійності поезій. Пояснюю учням, що лірика як рід літератури найбільше споріднена з музикою, а епос -  з живописом.
Досвід показав, що розвиток критичного   мислення   сприяє вільному розвиткові усіх учасників навчально-виховного процесу, підвищенню  навчальних досягнень учнів. Про це свідчать зміни в практичному оволодінні різноманітними вміннями і навичками, у розвиткові інтересу до предмета.
Сьогоднішній день диктує певні умови  роботи учителя.  Тому доцільним є створення персонального сайту учителя світової літератури. По-перше, кожен творчий учитель має можливість таким чином поділитися власними напрацюваннями, представити свою методику роботи, отримати поради від колег. По-друге, сайт є джерелом певної інформації для учня. Не секрет, що у кожного учителя бувають ситуації, коли під час уроку неможливо дати достатню кількість матеріалу для сильних учнів, що виявляють цікавість до предмета, але також не виходить приділити необхідний час і учням, що зазнають утруднення у вивченні предмета. Виходить, що учитель працює на "середнього учня", і цю ситуацію практично неможливо виправити у рамках урочного навчання. Якщо учитель використовує інтерактивну дошку, він може публікувати на сайті записи, зроблені впродовж уроку.
Крім того, на власному сайті учитель може розмістити той матеріал чи посилання на інші сайти, які стануть у пригоді, коли учень захоче розширити свої знання з тієї чи іншої теми, переглянути фільм за вивченим твором чи виконати якусь творчу або пошукову  роботу.
Тут розміщуються завдання для підготовки до тематичних заліків, матеріал для підготовки домашнього завдання до різних типів уроків. Також сайт є певним місточком між учителем і учнем, коли в режимі онлайн можна задати один одному запитання та отримати відповідь. По-третє, сайт допомагає підтримувати тісні зв’язки з батьками учнів. Бо, знайомлячись з матеріалами сайту, батьки краще розуміють специфіку роботи учителя, його вимоги та методи у викладанні предмета.
Загалом вважаю, що звернення до багатогранних можливостей розвитку критичного мислення учнів сприяє не тільки формуванню їхніх життєвих компетентностей, а й здійснює позитивний вплив на  мій професійний і особистісний розвиток.
Переконана, що творчий підхід учителя до викладання світової літератури допомагає не лише пізнати навколишній світ, а й упорядкувати власні думки, опанувати почуття, осмислити потреби та прагнення і знайти правильну дорогу в житті.

 


                     Список використаних джерел та літератури.

    • Виготський Л.С. Педагогічна психологія. – М.: Педагогіка, 1991.
    • Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атака, 2005.
    • Мадзігон В.М. Проблематика та перспектива інформатизації освіти / В.М. Матюх. – К.: Либідь, 2006.
    • Макрідіна Л.О. Використання сучасних технологій у педагогічній діяльності // Початкова школа. – 1995. – № 7.
    • Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах / Л.Ф. Мірошниченко. – К.: Ленвіт, 2000. (Підруч. для студентів-філологів).
    • Морзе Н.В., Дементієвська Н.П. Intel. Навчання для майбутнього. – К.: Нора-прінт, 2005.
    • Назарець В.М. Зарубіжна література Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Вежа, 2009.
    • Ніколенко О.М., Столій І.Л. Зарубіжна література Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Ранок, 2009.
    • Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. – М.: Издательский центр «Академия», 2001. 
    • Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К., 2003.
    • Сучасні шкільні технології. Ч.1 / Упоряд.: І. Рожнятовська, В. Зоц. - К.: Ред. загальнопед. газ., 2004. (Б-ка "Шкільного світу").
    • http://www.osvita.org.ua/
    • http://direktor.at.ua/
    • http://metodportal.net/
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples