Програма вивчення сім’ї
- Прізвище, ім'я учня.
- Адреса.
- Тип сім'ї: повна проста (батьки, діти), повна складна (батьки, діти, бабуся, дідусь), повна, але один із батьків нерідний, неповна.
- Скільки років існує сім'я.
- Кількість дітей.
- Житлові й матеріальні умови.
- Характеристика сім'ї за віком: вік дорослих членів сім'ї, вік дітей.
- Де і ким працюють батьки.
- Освіта дорослих членів сім'ї.
10. Культурний рівень батьків:
- наявність домашньої бібліотеки;
- читання періодичної преси;
- читання педагогічної літератури;
- відвідування осередків культури.
11. Сімейна атмосфера:
- доброзичлива;
- нестійка;
- байдужа;
- гнітюча, недоброзичлива.
- Хто з батьків більше приділяє уваги дітям.
- Система виховного впливу:
- узгодженість усіх членів сім'ї у питаннях виховання дитини;
- відсутність чи наявність конфліктів щодо виховання дітей;
- відсутність виховання як системи цілеспрямованого впливу.
14. Рівень (відсутність) інтересу і бажання поповнювати свої психолого-педагогічні знання.
Cхема аналізу особливостей і недоліків сімейного виховання учнів
І. Загальна характеристика сім’ї
- Склад сім'ї: повна, формально повна, неповна.
- Характеристика сім'ї: гармонійна, проблемна (конфліктна, антипедагогічна, асоціальна, аморальна).
- Типовий стан сім'ї:
- емоційний комфорт;
- тривожність;
- емоційно-психологічний дискомфорт і нервово-психічне напруження.
- Стиль сімейного виховання: ліберальний, демократичний, авторитарний, нестійкий.
- Порушення сімейного виховання:
- домінуюча гіперпротекція;
- потураюча гіперпротекція;
- гіперпротекція;
- емоційне відкидання;
- жорстока поведінка;
- підвищена моральна відповідальність.
6. Ставлення до школи: підтримують тісний зв'язок, підтримують контакти епізодично,
зв'язки мають випадковий характер, батьки уникають контактів, протидіють шкільному ви
хованню.
II.Особливості сімейного виховання
1. Батьки створюють умови для правильного розвитку дитини:
- нормальні житлово-побутові умови;
- організація місця для занять;
- створення домашньої бібліотеки;
- наявність ігрових куточків;
- контроль за дотриманням санітарно-гігієнічного режиму.
2. Батьки розвивають пізнавальні інтереси дитини:
- разом із дітьми слухають радіопередачі;
- дивляться й обговорюють телепередачі;
- читають книжки, обговорюють їх зміст;
- ходять із дітьми до театру;
- відвідують кіно;
- заохочують улюблені заняття дитини.
- Батьки надають допомогу в навчанні, організації домашньої навчальної праці.
- Діти мають конкретні трудові обов'язки в сім'ї.
- Батьки виконують рекомендації педагогів щодо виховання дитини.
- Батьки бачать недоліки у вихованні своїх дітей.
- Сім'я допомагає педагогу в організації навчально-виховної роботи.
- Батьки справляються із вихованням дитини.
III.Недоліки сімейного виховання (назвати).
1. Причини недоліків (відповідне підкреслити):
- неблагополуччя сім'ї (мікроклімат, здоров'я);
- відсутність єдиних вимог;
- незнання психологічних особливостей своєї дитини;
- низький освітній, культурний, психолого-педагогічний рівень батьків;
- відсутність контролю, бездоглядність, психічна депривація дитини;
- використання антипедагогічних заходів впливу;
- неправильне оцінювання дитини, її ідеалізація;
- невиконання рекомендацій педагога;
- невіра у можливості дитини, у свої сили;
- переоцінювання виховних можливостей сім'ї;
- інші причини (вказати, які).